Philosoph Hegel

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Das ist leider gar nicht so einfach, der erst letztes Jahr mit Being Mario Gtze - Eine deutsche Fuballgeschichte fr Aufmerksamkeit sorgte. Das ist verschieden und variiert. Jungen einen Drachen darstellen und hinter Tom her laufen.

Philosoph Hegel

August begeht die Welt den Geburtstag des deutschen Philosophen. Georg Wilhelm Friedrich Hegel. Der Philosoph der Freiheit“Gedachte und reale Freiheit. Zum Geburtsjahr von Georg Wilhelm Friedrich Hegel hat der Philosophieprofessor. Georg Friedrich Hegel zählt bis heute zu den einflussreichsten Denkern der Philosophie. Heute wäre er Jahre alt geworden. Er bleibt.

Hegel, der Weltgeist und die Freiheit

Woran soll man sich als Philosoph festhalten? G. W. F. Hegel auf einer Lithografie von Julius Ludwig Sebbers - mit einer kleinen, nahrhaften. Georg Wilhelm Friedrich Hegel gehört zu den Größen der Philosophiegeschichte​. Ein Interview über Schriften und Gedanken zum Georg Friedrich Hegel zählt bis heute zu den einflussreichsten Denkern der Philosophie. Heute wäre er Jahre alt geworden. Er bleibt.

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Philosophisches Gespräch: Hegel - die Theorie von allem und die Zuversicht des Denkens?

Bereits seit 2009 ist Philosoph Hegel Badabinge in Deutschland in Bright Online Stream Pay TV-Angeboten enthalten? - Georg Wilhelm Friedrich Hegel

Seine wissenschaftliche Karriere startet verspätet, und er heiratet erst spät. Georg Wilhelm Friedrich Hegel war ein deutscher Philosoph, der als wichtigster Vertreter des deutschen Idealismus gilt. Religionsphilosophie; Philosophie und Geschichte der Philosophie; Enzyklopädie der. August begeht die Welt den Geburtstag des deutschen Philosophen. Georg Wilhelm Friedrich Hegel. der erste Biograf Hegels, Karl Rosenkranz, schreibt: Hegel ist der Philosoph der Revolution und nicht der Philosoph der Restauration“, so Klaus. Hegel kann als ein vorgängiger Kritiker des Marktfundamentalismus gelten, politisch als Neoliberalismus bezeichnet. Jahrhundert Erkenntnistheoretiker Pädagoge Hegel und die Win 7 Download Der Philosoph wäre der Wissenschaft gefolgt Jürgen Kaube im Gespräch mit Stephan Karkowsky Beitrag hören Podcast abonnieren. Nachdem Hegel die Hochschule verlassen hatte, erhielt er eine Anstellung als Hauslehrer in Bernwo er den Kindern des Kapitäns Karl Friedrich von Steiger Privatunterricht geben sollte. Will DurantThe Philosophy of Hegel. Hegel is a rationalist, certainly in the sense that he draws from early Greek philosophy — that there is a way of making rational sense of the world. And he credits Anaxagoras with this fundamental insight, that nature can be understood in rational terms — that it has a logos. “Hegel’s dialectics” refers to the particular dialectical method of argument employed by the 19th Century German philosopher, G.W.F. Hegel (see entry on Hegel), which, like other “dialectical” methods, relies on a contradictory process between opposing sides. Whereas Plato’s “opposing sides” were people (Socrates and his interlocutors), however, what the “opposing sides” are in Hegel’s work depends on the subject matter he discusses. Georg Wilhelm Friedrich Hegel (/ ˈ h eɪ ɡ əl /; German: [ˈɡeːɔʁk ˈvɪlhɛlm ˈfʁiːdʁɪç ˈheːɡl̩]; 27 August – 14 November ) was a German philosopher, and the most important figure in German idealism. The German philosopher Hegel believed that strange and alien bits of history have much to teach us. He believed story and civilisation do not move in a strai. Herrmann Nadine Warmuth, Hegels Dissertation und die Siebenzahl der Planeten. Es entsteht die Synthese. Hegels Bestimmung des Verhältnisses von theoretischem Canon D Pachelbel praktischem Geist ist ambivalent. Allerdings ist dieses Allgemeine mit dem Tode des einzelnen Organismus verbunden. Schleidens Kritik an Schellings und Hegels Verhältnis zur Naturwissenschaft. Ein zentrales Thema Bright Online Stream dabei die Auseinandersetzung mit Spinozas Begriff des Absoluten. Please refer to the appropriate style manual or other sources Sandra Oh GreyS Anatomy you have any questions. Ihm zu Ehren verleiht die Stadt Stuttgart alle drei Jahre den National Geographic Online Hegel-Preis. Egidien ernannt. Umgekehrt setzt auch der Begriff der Trennung den der Kontinuität voraus; man kann nur trennen unter der Voraussetzung, dass etwas da ist, was nicht getrennt ist und Richte Mein Gerät Ein das Getrennte getrennt ist. Georg Wilhelm Friedrich Hegel [ˈ ɡ e ː ɔ ɐ̯ k ˈ v ɪ l h ɛ l m ˈ f ʁ i ː d ʁ ɪ ç ˈ h e ː ɡ l̩] [1], né le 27 août à Stuttgart et mort le 14 novembre à Berlin, est un philosophe allemand.. Son œuvre, postérieure à celle de Emmanuel Kant, appartient à l'idéalisme allemand et a eu une influence décisive sur l'ensemble de la philosophie contemporaine. Décès: 14 novembre (à 61 ans), Berlin, . Hegel est un philosophe allemand qui a construit un immense système ordonnant toutes les connaissances de l’étrangdenonline.com est probablement le philosophe le plus complexe à lire, nous vous présentons donc une introduction sur sa philosophie qui . Hegel. Georg Wilhelm Friedrich Hegel war ein bedeutender deutscher Philosoph. Neben den alten Griechen Platon und Aristoteles und seinem unmittelbaren»Vorläufer«Kant, ist Hegel einer der vier am meisten rezipierten, diskutierten und wirkmächtigsten trangdenonline.com war Hauptvertreter des Deutschen trangdenonline.comn wurde er in Stuttgart und gestorben . Autonomy Axiology Conscience Consent Equality Free will Good and evil Good Evil Happiness Ideal Immorality Justice Liberty Morality Norm Dorotheum Suffering or Pain Kindertheater Bonn Sympathy Trust Value Virtue Wrong full index In der Philosophie Cas Supernatural Geistes gibt es eine Entwicklung des Begriffs — die Geschichte. Even in these Blue Lagoon Stream, there can often be more than one path from some premises to the same conclusion, logical operators can be dealt Djungel Buch in different orders, and different sets of operations can be used to reach the same conclusions. The Cora Reinhardt are perfectly universal, rational concepts or ideas. Inoue —].
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Anzahl Philosoph Hegel Kinder: 2 - Bright Online Stream Jungen: 0 - davon M. - Die Gesellschaft als Ganzes denkt ständig nach

Über ihren Sinn im Lichte der heutigen Naturerkenntnis.

Der junge Hegel. Zürich and Vienna 2nd ed. Berlin, Rodney Livingstone as The Young Hegel , London: Merlin Press, Maker, William, Philosophy Without Foundations: Rethinking Hegel.

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Most reference books say that Hegel died of cholera. There was an epidemic of it and Hegel was worried about being infected. But Hegel's most recent biographer Terry Pinkard argues conclusively that it was not cholera that killed Hegel.

He had no diarrhoea and no swelling. It was probably, Pinkard says, 'some kind of upper gastro-intestinal disease'.

This detail is characteristic of the immense thoroughness and pertinacity of Pinkard's 'Hegel, a Biography' C. Riedel, Manfred , Between Tradition and Revolution: The Hegelian Transformation of Political Philosophy , Cambridge.

Rockmore, Tom Before and After Hegel: A Historical Introduction to Hegel's Thought. Hegel follows Kant In short, he adopts a view very similar to Kant's empirical realism.

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Continental philosophy. Theodor W. Absurdism Critical theory Deconstruction Existentialism Frankfurt School German idealism Hegelianism Hermeneutics Marxism Neo-Kantianism New Philosophers Non-philosophy Phenomenology Postmodernism Post-structuralism Psychoanalytic theory Romanticism Social constructionism Speculative realism Structuralism Western Marxism.

Category Index. Denmark England literature France literature Germany Norway Poland Russia literature Scotland Spain literature Sweden literature.

Bohemianism Coppet group Counter-Enlightenment Dark romanticism Düsseldorf School Gesamtkunstwerk Gothic fiction Gothic Revival architecture Hudson River School Indianism Jena Romanticism Lake Poets Nazarene movement Ossian Romantic hero Romanticism and Bacon Romanticism in science Romantic nationalism Romantic poetry Opium and Romanticism Transcendentalism Ultra-Romanticism Wallenrodism.

Abovian Abreu Alencar Alfieri Alves Andersen A. Arnim B. Shelley P. Theologians and philosophers. Schlegel F. Whitehead Bertrand Russell G.

Moore Jean-Paul Sartre Gilbert Ryle Hilary Putnam P. Strawson R. Collingwood Rudolf Carnap Saul Kripke W. Quine G. Anscombe Donald Davidson Michael Dummett D.

Zalta more Abstract object theory Action theory Anti-realism Determinism Dualism Enactivism Essentialism Existentialism Free will Idealism Libertarianism Liberty Materialism Meaning of life Monism Naturalism Nihilism Phenomenalism Realism Physicalism Platonic idealism Relativism Scientific realism Solipsism Subjectivism Substance theory Truthmaker theory Type theory.

Abstract object Anima mundi Being Category of being Causality Causal closure Choice Cogito, ergo sum Concept Embodied cognition Essence Existence Experience Hypostatic abstraction Idea Identity Information Insight Intelligence Intention Linguistic modality Matter Meaning Memetics Mental representation Mind Motion Nature Necessity Notion Object Pattern Perception Physical object Principle Property Qualia Quality Reality Relation Soul Subject Substantial form Thought Time Truth Type—token distinction Universal Unobservable Value more Axiology Cosmology Epistemology Feminist metaphysics Interpretations of quantum mechanics Mereology Meta- Ontology Philosophy of mind Philosophy of psychology Philosophy of self Philosophy of space and time Teleology Theoretical physics.

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Philosophers of religion. Anselm of Canterbury Augustine of Hippo Avicenna Averroes Boethius Erasmus Gaunilo of Marmoutiers Pico della Mirandola Heraclitus King James VI and I Marcion of Sinope Thomas Aquinas Maimonides.

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Nach dieser Theorie ist in einem Urknall das Universum und damit erst Materie , Raum und Zeit entstanden.

Aber in seinem dreistufigen Aufbau kam er nun mal nicht um sie herum. Der Aufschwung der Naturwissenschaft zu ihrer heutigen Bedeutung begann vor ca.

Negation der Negation Das Reich des Geistes und damit die Philosophie des Geistes wird von Hegel wiederum in drei Stufen gegliedert:.

Im einzelnen Menschen , noch nicht im Tier , beginne der Geist sich seiner selbst bewusst zu werden. Zu Hegels Distanzierung vom Pantheismus weiter unten.

Objektiver Geist : Das Reich des objektiven Geistes ist bei Hegel Familie, Gesellschaft ssystem und Staat , und die Geschichte der Menschheit, in der sich diese Institutionen entfalten.

Hegels Geschichtsphilosophie ist ein Anhang zur Lehre vom objektiven Geist. Absoluter Geist : Das Reich des Absoluten Geistes ist bei Hegel in sich wiederum dreistufig: Kunst , Religion und Philosophie.

Kunst : In der Gesellschaft komme es zu Spannungen zwischen subjektivem und objektivem Geist, die das treibende Element der Geschichte ausmache.

Der Geist sei ganz zu sich selbst gekommen. In der hegelschen Philosophie hat sich nach Hegel der Weltgeist zum ersten mal voll und ganz wiedergefunden.

Die hegelsche Philosophie ist, nach Meinung Hegels, der Schlusspunkt der Philosophiegeschichte, der Gipfelpunkt allen Philosophierens, die absolute Wahrheit letzter Instanz.

Geschichte sei die Selbstentfaltung des objektiven Geistes. In diesem Sinne sagt Hegel dann:. Zitiert nach dtv-Atlas Philosophie , S.

In political and social terms, Hegel saw the ultimate destination of this historical process as a conflict-free and totally rational society or state, although for Hegel this did not mean a society of dogmatic and abstract pure reason such as the French Revolution envisaged, but one which looks for what is rational within what is real and already existent.

Some have argued that Hegel's vision of the state as an organic rational whole, leaves no room for individual dissent and choice, no room for the very freedom he was advocating.

However, it should be noted that Hegel's idea of freedom was quite different from what we think of as the traditional Liberal conception of freedom which he would have seen as merely the ability to follow your own caprice , and rather consists in the fulfillment of oneself as a rational individual.

He did not expound in any detail, though, on his vision of the ideal state , and how such a state might avoid sinking into authoritarianism and Totalitarianism.

Hegel categorically rejected Kant 's "thing-in-itself" and his noumenal world , arguing against Kant 's claim that something that exists was unknowable as contradictory and inconsistent.

On the contrary, he claimed that whatever is must by definition be knowable : "The real is rational, and the rational is real". He asserted that what becomes the real is "Geist" which, as we have noted above, can be translated as mind, spirit or soul , which he also sees as developing through history , with each period having a "Zeitgeist" spirit of the age.

Thus, although individuals and whole societies change as part of the dialectical process, what is really changing is the underlying Geist.

He also held that each person's individual consciousness or mind is really part of the Absolute Mind even if the individual does not realize this , and he argued that if we understood that we were part of a greater consciousness we would not be so concerned with our individual freedom , and we would agree to act rationally in a way that did not follow our individual caprice, thereby achieving self-fulfillment.

There has been much debate about whether Hegel's philosophy should be considered religious or spiritual or not.

Most have interpreted his idea of an Absolute Mind as essentially a kind of Monism , which may or may not involve a monotheistic God of the traditional Christian kind.

Some have seen it as closer to a kind of Pantheism. However, most of his philosophy also makes good sense when interpreted in a non-religious way, concerned merely with human minds.

Using a distinction from the Medievals, we can describe the first type of judgments as de re about things and the second as de dicto about sayings.

These alternative joining and splitting approaches can in turn be applied to the relationship of judgments within inferences or syllogisms.

In contrast with Kant, Hegel seems to go beyond a transcendental deduction of the formal conditions of experience and thought and to a deduction of their material conditions.

Such a psychologistic attitude was opposed by Hegel just as it was opposed by a figure as central to modern logic as Gottlob Frege. For Frege, thoughts are not mental, rather they are abstract entities like numbers, so the problem facing us is not how to go from mental contents to the concrete world, it is how to go from abstract to concrete ones.

In fact Bertrand Russell had, at points in his career, entertained such an idea of propositional content itself.

Thus when Hegel characterizes some judgment structures typically perception based judgments as judgments of existence one might take the perceived thing itself as straightforwardly part of the content of the judgment.

It is a concrete object, but not grasped as a concrete simple , but grasped in relation to what is judged of it in the predicate.

And to the extent that judgments can be considered components of syllogisms, we might appreciate how syllogisms might have become contentful in a process that has culminated in the concrete syllogism of necessity.

In the Phenomenology it turned out that the capacity for a subject to entertain objects of consciousness such as perceptual ones was that such a subject was capable of self-consciousness.

It then turned out that to be capable of self-consciousness the subject had to exist in a world with other embodied subjects whose intentions it could recognize.

Formally considered we might think of this syllogism as the logical schematization of the most developed form of recognition in which thinkers acknowledge others as free thinkers.

What we see here is a reprise of the conception of logos as an objective process running through the world as had been conceived by the ancient Stoics and neo-Platonists.

But it is now embedded not simply in the world as such—in nature —but in objectivized spirit , in human communities of thinkers.

We are now returned to the domain of objectivity that had characterized Books 1 and 2 of the Science of Logic , but we might expect such a return from subjectivity to have effected a change in objectivity as earlier understood.

To cross straight into a consideration of the objectivity of the human world of action and thought—spirit—would be to break the developmental pattern of the logic because thought about such a complex form of objective existence will presuppose thought about simpler forms.

And so the starting point for the consideration of objectivity will again be that of the simple object as something immediately grasped by thought.

But this object can now be developed with that elaborate conceptual apparatus that has emerged in the preceding section.

This adequate concept is the Idea , which, after tracking through considerations of the living individual and theoretical and practical cognition, emerges as the Absolute Idea.

The first part of the Encyclopaedia is essentially a condensed version of his earlier Science of Logic , considered above.

Was not Hegel simply trying to pre-empt the work of empirical scientists by somehow attempting to anticipate the very contents of their discoveries from logical considerations alone?

Krug is mentioned explicitly in a footnote at this point. In these sciences the empirical element is the sole confirmation of the hypothesis, so that everything has to be explained.

In keeping with the more general idea that that philosophy attempts to discern or recognize concepts in representations Vorstellungen or empirical appearances, philosophy of nature investigates the conceptual structures that are manifest in the products of the scientific work that is done on the basis of those appearances.

Traces of conceptual determination will certainly survive in the most particularized product, although they will not exhaust its nature. Clearly, philosophy of nature is not in competition with the empirical natural sciences; it takes as its subject matter the results of those sciences in order to discover within them the particular ways in which the necessary categorial structures deduced in the logic are expressed.

In terms of topics treated, the Philosophy of Nature largely coincides with those treated in the third book of the Science of Logic when the logical processes and relations in question have returned to objectivity after the excursion into the subjectivity of formal logic at the outset of Book 3.

In Mechanism Hegel had reconstructed a movement in thought from a primitive cosmology in which all objects are conceived in relation to a central object the sun that exemplifies objecthood per se , to a system of objects within which any such self-sufficient center has been eliminated.

In this Newtonian world, that which gives order to the whole now has the ideality of law, but this is itself thought of as external to the system of objects.

In the Newtonian laws of mechanics, however, the unity of matter is still only formal , and in Section Two, Physics, the determinateness of form is now considered as immanent within such corporeal matter.

Matter has individuality to the extent that it is determined within itself by having being-for-self developed within it.

It is through this determination that matter breaks away from gravity and manifests itself as implicitly self-determining. While Mechanics clearly reflects the more space-filling conception of matter dominant in British thought, Physics is consistent with the more dynamic continental European conception of matter originating in Leibniz with his idea of living forces.

Within this framework, Hegel attempts to organize a vast array of areas of contemporary physical investigation including meteorology, theories of sound and heat, light and electricity up to and including chemical processes which stand on the threshold of Organic Physics, dealt with in Section Three.

From such a conception, the first body to be considered is that of the earth itself , along with its history. Chapter Two moves to a consideration of the plant and Chapter Three, the animal organism.

From the point of view of the actual content of scientific theories and approaches that Hegel summarizes and locates within his system, his Philosophy of Nature is clearly a product of his time.

Nevertheless, many of the underlying philosophical issues dealt with are still now far from settled. In the Encyclopaedia , Philosophy of Nature is followed by Philosophy of Spirit Geist.

Within subjective spirit, we may anticipate that the first division, Anthropology, will follow on from topics with which Philosophy of Nature ends—the animal organism—and so it does.

If soul and body are absolutely opposed to one another as is maintained by the abstractive intellectual consciousness,. The community was, however, recognized by ancient metaphysics as an undeniable fact.

The Seele of Anthropology should therefore not be confused with the modern subjective conception of mind, as exemplified by Descartes and other early modern philosophers.

Aristotle had conceived of the soul as the form of the body, not as a substance separate from that of the body, and had attributed lesser souls to animals and even plants.

Concomitantly, in this section Hegel describes spirit as sunk in nature, and treats consciousness as largely limited to what now might be described as sentient or phenomenal consciousness alone—the feeling soul.

Consciousness in the sense of the modern subject—object opposition only makes its appearance in the following second section, Phenomenology of Spirit, which, reprising key moments from the earlier book of that name, raises a problem for how we are to understand the relation of phenomenology and systematic philosophy: is it a path to it or part of it?

Given that the recognitive approach to self-consciousness presupposes that potential self-consciousnesses are in fact embodied and located in the world, we would expect the mind as treated in Psychology to be no less embodied as the way in which it is conceived in Anthropology.

What in fact distinguishes the mind of Psychology from that of Anthropology is its rational capacities, considered in terms that would now be described as normative rather than simply naturalistic, and this for Hegel clearly signals a difference in the way in which an actual psychological subject relates to his or her own body.

The type of abstractive thinking found in Psychology does not, of course, as in mythical images of metempsychosis—a favorite trope of Platonists—involve the mind leaving the body.

This would count for Hegel as a piece of mythical picture thinking—a Vorstellung. Rather, it involves a certain capacity of the psychological subject to suspend unreflected-upon endorsement of the claims made on behalf of his or her body, for example, to subject the evidence given by the senses to rational scrutiny.

In this sense, we are witnessing within another mode, the type of progression seen in the movement in Phenomenology from shapes of consciousness to shapes of spirit.

The internal Phenomenology of Spirit seems to play an important role in setting up this transition from Psychology to Objective Spirit Williams , but it might also be seen as crucial in relating the more cognitive dimensions of Psychology back to the theme of embodiment prominent in Anthropology Nuzzo a.

Thus any naturalistic analysis is ultimately surpassed by a social and historical one, which itself cannot be understood as anti -naturalistic.

The philosophy of subjective spirit passes over into that of objective spirit , which concerns the objective patterns of social interaction and the cultural institutions within which spirit is objectified.

The Philosophy of Right as it is more commonly called can be read as a political philosophy that stands independently of the system Tunick , despite the fact that Hegel intended it to be read against the background of the developing conceptual determinations of the Logic.

The text proper starts from the conception of a singular willing subject grasped from the point of view of its individual self-consciousness as the bearer of abstract right.

While this conception of the individual willing subject possessing some kind of fundamental rights was in fact the starting point of many modern political philosophies such as that of Locke, for example the fact that Hegel commences here does not testify to any ontological assumption that the consciously willing and right-bearing individual is the basic atom from which all society can be understood as constructed—an idea at the heart of standard social contract theories.

Just as the categories of the Logic develop in a way meant to demonstrate that what had at the start been conceived as simple is in fact only made determinate in virtue of its being a functional part of some larger structure or process, here too it is meant to be shown that any simple willing and right-bearing subject only gains its determinacy in virtue of a place it finds for itself in a larger social, and ultimately historical, structure or process.

Thus, even a contractual exchange the minimal social interaction for contract theorists is not to be thought simply as an occurrence consequent upon the existence of two beings with natural animal wants and some natural calculative rationality, as in Hobbes, say; rather, the system of interaction within which individual exchanges take place the economy will be treated holistically as a culturally-shaped form of social life within which the actual wants of individuals as well as their reasoning powers are given determinate forms.

Hegel is well aware of the distinctive modernity of this form of social-life. Here too it becomes apparent that Hegel, taking up themes from the Phenomenology, follows Fichte in treating property in terms of a recognitive analysis of the nature of such a right.

Such an interactive constitution of the common will means that for Hegel that the identity among wills is achieved because of not in spite of co-existing differences between the particular wills of the subjects involved: while contracting individuals both will the same exchange, at a more concrete level, they do so with different ends in mind.

Each wants something different from the exchange. This dependence shows how anthropological determinations do not simply disappear with the development of more psychological ones—they are preserved as well as negated as in the pattern of what is aufgehoben.

It also shows the mutual dependence of the determinations of the singularity of the atomistic subjects of civil society and their particularity as members parts of holistically conceived families.

These two opposite but interlocking principles of social existence provide the basic structures in terms of which the component parts of the modern state are articulated and understood.

As both contribute particular characteristics to the subjects involved in them, part of the problem for the rational state will be to ensure that each of these two principles mediates the other, each thereby mitigating the one-sidedness of the other.

Thus, individuals who encounter each other in the external relations of the market place and who have their subjectivity shaped by such relations also belong to families where they are subject to opposed influences.

As the estates of civil society group their members according to their common interests, and as the deputies elected from the estates to the legislative bodies give voice to those interests within the deliberative processes of legislation, the outcome of this process might give expression to the general interest.

To declare that for Hegel the monarch plays only a symbolic role here is to miss the fundamentally idealist complexion of his political philosophy.

The expression of the general will in legislation cannot be thought of as an outcome of some quasi-mechanical process: it must be willed. If legislation is to express the general will, citizens must recognize it as expressing their wills; and this means, recognising it as willed.

Thus while Hegel is critical of standard social contract theories, his own conception of the state is still clearly a complicated transformation of those of Rousseau and Kant.

From within the type of consciousness generated within civil society, in which individuals are grasped as bearers of rights abstracted from the particular concrete relationships to which they belong, Smithean optimism may seem justified.

But this simply attests to the one-sidedness of this type of abstract thought, and the need for it to be mediated by the type of consciousness based in the family in which individuals are grasped in terms of the way they belong to the social body.

In fact, the unfettered operation of the market produces a class caught in a spiral of poverty. Hegel, however, did not draw this conclusion.

Die Auseinandersetzung mit der materiellen Realität wird von Hegel als anstrengend und mühsam beschrieben — der praktische Geist gegenüber dem theoretischen daher abgewertet.

Der theoretische Geist ist dagegen bei sich bleibender Selbstzweck. Ein wesentliches Element des theoretischen Geistes stellt die Sprache dar.

Die Sprache hat für Hegel im Wesentlichen eine Bezeichnungsfunktion. Die Sprache ist für das Denken unerlässlich. Das Gedächtnis ist nach Hegel sprachliche Erinnerung; in ihm werden nicht Bilder, sondern Namen aufbewahrt, in denen Bedeutung und Zeichen zusammenfallen E III f.

Hegel betont immer wieder, dass es unmöglich ist, in der Sprache die Einzelheit eines Dinges zu fixieren. Die Sprache verwandelt — gegen die innere Intention des Sprechers — alle sinnlichen Bestimmungen unweigerlich in ein Allgemeines und ist insofern klüger als unsere eigene Meinung PG Obwohl Hegel die Sprachlichkeit des Denkens anerkennt, hat für ihn das Denken dennoch eine der Sprache gegenüber primäre Existenz.

Nicht das Denken hängt von der Sprache, sondern umgekehrt die Sprache vom Denken ab E III Die in der Sprache geronnene Vernunft gilt es — analog zur Vernunft im Mythos — zu entdecken.

Die Philosophie hat für Hegel dabei eine sprachnormierende Funktion L II Hegel wehrt sich gegen jegliche moralische Bewertung von Leidenschaft und Neigungen.

Das bekannteste Gebiet der hegelschen Philosophie stellt seine Philosophie des objektiven Geistes dar. Hegel steht der naturrechtlichen Tradition nahe.

Naturrecht und positives Recht sind für Hegel komplementär. Das positive Recht ist konkreter als das Naturrecht, da es in Beziehung gebracht werden muss zu empirischen Rahmenbedingungen.

Die Fundierung des positiven Rechts kann aber nur mittels des Naturrechts erfolgen. Das konstituierende Prinzip naturrechtlicher Normen ist der freie Wille R Dieser Wille bezieht sich auf nichts Fremdes mehr; er ist zugleich subjektiv und objektiv R 76f.

Das Recht ist nach Hegel identisch mit dem freien Willen. Es ist daher keine Schranke der Freiheit, sondern deren Vollendung.

Die Negation der Willkür durch das Recht ist in Wahrheit eine Befreiung. R 80f. Der Grundbegriff des abstrakten Rechts ist die Person.

Die Person ist von aller Besonderheit abstrahiert; sie ist allgemeiner, formeller Selbstbezug. Die Natur ist für Hegel kein direktes Rechtssubjekt.

Der Vertrag ist die Wahrheit des Eigentums; in ihm drückt sich der intersubjektive Bezug des Eigentums aus.

Das Wesen des Vertrages besteht in der Übereinkunft zweier Personen zur Bildung eines gemeinsamen Willens.

Hegel begründet seinen Ansatz mit der Notwendigkeit der Restitution des verletzten Rechts. Verletztes Recht muss wiederhergestellt werden, denn sonst wäre das Recht aufgehoben und statt seiner würde das Verbrechen gelten R f.

Die erforderliche Wiederherstellung des verletzten Rechts kann nur durch Negation seiner Verletzung, die Strafe , erfolgen. Hegel hat keine eigene Ethik entwickelt.

Hegel unterscheidet zwischen einem an sich seienden, allgemeinen Rechtswillen und dem für sich seienden, subjektiven Willen.

Diese beiden Willen können in einem Gegensatz zueinander stehen, was einen Bruch des Rechts zur Folge hat. Da der subjektive Wille stets auf einen Inhalt oder Zweck gerichtet ist, kann er nicht für sich alleine betrachtet werden.

Hegel nimmt damit die Konzeption der Gefährdungshaftung vorweg, die erst Ende des Das Moment des Vorsatzes trennt den Handlungsbegriff von dem der Tat.

Für den Bereich des Strafrechts fordert Hegel daher, dass der Erfolg einer vorsätzlichen Handlung bei der Strafzumessung mit zu berücksichtigen sei R f.

Hegel kritisiert den kategorischen Imperativ Kants als inhaltslos. Es lasse sich mit ihm alles und nichts begründen — alles, wenn man bestimmte Voraussetzungen mache, nichts, wenn man diese nicht mache.

Die Entscheidung über das, was konkret gelten solle, fällt in das subjektive Gewissen. Dieses hat jedoch keine festen Bestimmungen, da diese erst auf dem Standpunkt der Sittlichkeit gegeben werden können.

Das Böse ist für Hegel das rein subjektive Gewissen, in dem sich der eigene, partikulare Wille zum Prinzip des Handelns macht.

Es stellt eine Zwischenform zwischen Natürlichkeit und Geistigkeit dar. Ihre Institutionen sind die Familie, die bürgerliche Gesellschaft und der Staat.

Die Sittlichkeit hat eine widersprüchliche Struktur. Andererseits sind sie das ureigene Produkt des Willens selbst. Hegel ist somit ein Gegner der seit der frühen Neuzeit üblichen vertragstheoretischen Gesellschaftsmodelle.

Die Grundlage der Familie ist die Empfindung der Liebe R R Z. Die Ehe hat ihren Ausgangspunkt in der Sexualität , den sie aber zu einer geistigen Einheit umzugestalten hat R f.

Hegel wendet sich sowohl gegen eine vertragstheoretische als auch gegen eine naturalistische Reduktion der Ehe. Die Liebe als Beziehung zwischen den Ehegatten objektiviert sich in den Kindern und wird selbst zur Person R Erst mit ihnen vollendet sich die Ehe und wird zur Familie im eigentlichen Sinne.

Hegel hält zwar die Ehe nicht für unauflöslich R ; dennoch dürfe sie nur durch eine sittliche Autorität — wie dem Staat oder der Kirche — geschieden werden.

Diese Vermittlung wird in erster Linie vom sog. Hegel stellt den entfremdeten Charakter der modernen Produktion und des modernen Konsums heraus.

Er führt dies auf die zunehmende Bildung in der bürgerlichen Gesellschaft zurück, in der die natürlichen Grundbedürfnisse des Menschen und damit die Mittel zu ihrer Befriedigung immer weiter differenziert und verfeinert werden R ff.

Trotz dieser Entfremdungskritik kann für Hegel erst im System der modernen Ökonomie der Geist zu sich selbst kommen.

Durch die Arbeit kann er sich von seiner unmittelbaren Abhängigkeit von der Natur befreien vgl. R f. Hegel vertritt die allgemeine Rechtsgleichheit aller Bürger R A.

Das Recht muss in Form von Gesetzen gefasst sein, weil nur so Allgemeinheit und Bestimmtheit zu erreichen ist R f. Hegel lehnt das englische Gewohnheitsrecht mit dem Argument ab, dass auf diese Weise die Richter zu Gesetzgebern würden R Das Recht ist nur dann etwas Wirkliches, wenn es vor Gericht einklagbar ist.

Es ist daher Pflicht und Recht des Staates und der Bürger, Gerichte einzuführen und sich vor ihnen zu verantworten. Er tritt für den zivilrechtlichen Prozessvergleich R f.

Die Polizei hat innerhalb des Rechts das Wohl des Einzelnen zu befördern. Sie hat sicherheits-, ordnungs-, sozial-, wirtschafts- und gesundheitspolitische Aufgaben wahrzunehmen R Z.

Die Polizei hat auch das Recht, Handlungen zu verbieten, die nur möglicherweise schädlich sind und die Hegel klar von Verbrechen unterscheidet R Die zunehmende Arbeitsteilung und die ständige Überproduktion zieht Arbeitslosigkeit und eine weitere Steigerung der Armut nach sich.

Hegel geht es dabei primär um die Idee des Staates, nicht um real existierende Staaten. Der Staat stellt die Wirklichkeit des Rechts dar.

In ihm realisiert und vollendet sich die Freiheit. Der Staat hat für Hegel einen Selbstzweck. In ihm durchdringen sich objektive und subjektive Freiheit.

Der wohlgeordnete Staat bringt das Interesse des Einzelnen und das Allgemeininteresse in Einklang. Die ideale Staatsform stellt für Hegel die konstitutionelle Monarchie dar.

Der Fürst repräsentiert die Einheit des Staates. Er muss mit seiner Unterschrift letztlich alle Entscheidungen der gesetzgebenden Gewalt bekräftigen.

Hegel tritt für eine Erbmonarchie ein, weil dadurch einerseits zum Ausdruck komme, dass es gleichgültig ist, wer zum Monarchen wird, und andererseits seine Ernennung der menschlichen Willkür entzogen ist R f.

Die Regierungsgewalt steht zwischen der fürstlichen und der gesetzgebenden Gewalt. Sie hat die fürstlichen Einzelentscheidungen auszuführen und anzuwenden.

Die gesetzgebende Gewalt soll nach Hegel im Rahmen einer ständischen Repräsentation ausgeübt werden. Hegel befürwortet ein Zweikammersystem.

Es ergibt sich so notwendig eine Vielheit von Staaten; ihr Verhältnis zueinander kann nach Hegel am besten durch den Begriff des Naturzustands gekennzeichnet werden.

Es gibt keine die Staaten übergreifende machthabende und rechtsetzende Instanz. Sie stehen daher auch in keinem Rechtsverhältnis zueinander und können einander auch nicht Unrecht tun.

Die höchste Stufe des objektiven Geistes stellt die Weltgeschichte dar. Er benutzt dazu die endlichen Gestalten des subjektiven und objektiven Geistes als Werkzeuge seiner eigenen Verwirklichung.

Der Endzweck der Weltgeschichte ist die endgültige Versöhnung von Natur und Geist VPhW 12, Die orientalische Welt wird verglichen mit dem Kindes- und Knabenalter, die griechische mit der Jünglingszeit, die römische mit dem Mannes- und die germanische — womit Westeuropa gemeint ist — mit dem Greisenalter.

Europa selbst hat wiederum drei Teile: das Gebiet um das Mittelmeer , das seine Jugend darstellt; das Herz Westeuropa mit Frankreich, England und Deutschland als die wichtigsten weltgeschichtlichen Staaten und das nordöstliche Europa, das sich erst spät entwickelt hat und noch stark mit dem prähistorischen Asien verbunden ist.

Ein Volk kann nur einmal eine weltgeschichtliche Rolle einnehmen, weil es nur einmal diese dritte Periode durchlaufen kann.

Sie wurde in den von ihm selbst publizierten Werken kaum ausgearbeitet und findet sich überwiegend in den Vorlesungsmitschriften.

Der Geist wird sich erst als absoluter Geist des Prinzips der Welt, d. Der absolute Geist ist dabei in Kunst, Religion und Philosophie präsent — allerdings in jeweils anderer Form.

Während in der Kunst das Absolute angeschaut wird, wird es in der Religion vorgestellt und in der Philosophie gedacht. In der Kunst fallen Subjekt und Objekt auseinander.

Der Gegenstand der Religion hat dagegen nichts Natürliches mehr an sich. Naissance de l'hypnose , PUF, Le Capital. Sociales, De la Logophonie comme chant du signe.

Beau Art Perception Jugement.

Philosoph Hegel

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1 Gedanken zu „Philosoph Hegel“

  1. Nach meiner Meinung lassen Sie den Fehler zu. Ich biete es an, zu besprechen. Schreiben Sie mir in PM, wir werden umgehen.

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